بلاگ

تفاوت جو و جو دوسر

جو و جو دوسر دو نوع مختلف حبوباتی هستند که در دنیا رشد می‌کنند. این دو نوع حبوبات هم توسط انسان و هم توسط احشام و چارپایان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما نحوه استفاده آنها، روش کاشت و ارزش غذایی هر یک متفاوت است. بیشتر جو دوسر که در آمریکا کاشت می‌شود برای مصرف چهارپایان است و جو بیشتر برای تولید نان جو و … استفاده می‌شود.

جو دوسر نوعی غلات است که از دانه آن استفاده می‌شود. انواع مختلف جو دوسر مانند جو پوست کنده و بلغور جو دوسر برای مصرف انسان‌ها بسیار خوب است. علاوه بر این برای خوراک دام نیز استفاده می‌شود.

جو از خانواده سبزی‌هاست و به ارزش غذایی بالایی که دارد مشهور است.

جو یکی از اولین دانه‌هایی است که در جهان رشد و پرورش یافت و در حال حاضر در تمام مناطق جهان به‌راحتی و با کمترین هزینه و زحمت کشت می‌شود. در قرون‌ وسطا، دهقانان اروپایی بعد از کشت جو، مقدار بسیار زیادی از آن را خودشان مصرف می‌کردند و از جو بهره اقتصادی زیادی نمی‌جستند. در تبت نیز مصرف غذایی این غله بسیار زیاد بوده است، البته این سبک تغذیه‌ای در تبت حفظ ‌شده و در حال حاضر نیز جو به ‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین غلات در این ناحیه محسوب می‌شود. البته مصرف جو به تبت و اروپا محدود نمی‌شود و در تمام دنیا رایج است. مردم سرزمین‌های مختلف از خواص بی‌نظیر جو آگاهی دارند تا جایی که مصرف نان جو بسیار رایج بوده و اغلب مردم سراسر جهان به آن علاقه‌مند هستند.

جو نیمکوب در سوپ و تاس کباب استفاده می‌شود. نان جو هم مورد استفاده بسیاری کشورها و فرهنگ‌هاست.

فرق جو با جو دوسر آنچنان زیاد نیست و شاید بتوان تنها تفاوت آنها را در ارزش غذایی و نحوه مصرف این غلات جستجو کرد. جو بیشتر به صورت آش یا سوپ مصرف می‌شود اما جو دو سر را می‌توان در وعده صبحانه صرف کرد.

جو و جو دوسر در ارزش غذایی هم متفاوتند. جو دوسر بسیار مغذی و سالم است و غذای مناسبی برای وعده صبحانه است. اما در عین حال جو نیز به نوبه خود حاوی مواد مغذی است. هر دو این غلات پروتئین تولید می‌کنند اما پروتئینی که در هر وعده مصرف جو دوسر تولید می‌شود، تقریبا نصف جو است. علاوه بر این جو مقدار زیادی فیبر دارد که سلامت دستگاه گوارش را تامین می‌کند. در حالی که جو دوسر فیبر کمتری دارد.

هم جو و هم جو دوسر به عنوان تنقلات، خوراکی‌های بسیار خوبی هستند. هر دو این غلات به جلوگیری از بیماری‌هایی چون بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ کمک می‌کنند.

تفاوت دیگر این دو نوع غلات در شیوه مصرف انسانی آنهاست. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند جوپوست کنده را در صبحانه خود میل کنند و بدین صورت از مواد مغذی آن استفاده کنند. از جو هم بیشتر در تاس کباب و سوپ استفاده می‌شود.

در مقایسه با جو دوسر، جو در برخی از زمینه‌ها از جو دوسر کامل‌تر است. برای مثال هردو این غلات سرشار از پروتئین هستند، حال اینکه میزان پروتئینی که در جو وجود دارد دو برابر همان مقدار از جو دوسر است. همین قضیه در مقدار فیبر این دو غله نیز صادق است. فیبری که در جو وجود دارد سلامت دستگاه گوارش را تضمین می‌کند، البته جو دوسر نیز حاوی فیبر است اما میزان آن به نسبت جو کمتر به نظر می‌رسد.

همه غلات مغذی و مفید هستند اما جو دوسر و جو با توجه به پروتئین و فیبر بالایی که دارد در صدر انتخاب‌های غله ایستاده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *