پودر سفیده تخم مرغ یا پودر پروتئین وی

پروتئین وی یا آب پنیر

پروتئین آب پنیر که به پروتئین وی معروف می­باشد در فرآیند تولید پنیر از شیر بدست می­آید. به چند صورت ازجمله کنسانتره وی با حداقل میزان پروتئین 80 درصد و ایزوله وی یا ایزو وی با حداقل پروتئین 90 درصد تولید می­شود.  از این رو به دلیل میزان پروتئین بالا مورد توجه ورزشکاران قرار گرفته است. پروتئین وی چه به صورت ایزوله و چه به صورت کنسانتره ، گاهی اوقات به دلایل مختلف مانند تحریم و عدم ورود به ایران، گران شدن و … در بازار کمیاب می شود و در این صورت این سوال برای اکثر ورزشکاران و بدنسازان پیش می آید که چه ماده دیگری را می­توان جایگزین آن کرد؟ برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می کنیم تا حتما این مقاله را مرور کنید.

اسید آمینه های ضروری برای بدنسازان و ورزشکاران

وقتی صحبت از پروتئین پیش می­اید در واقع به اسید آمینه هم اشاره می­شود زیرا اسید امینه جز اصلی تشکیل دهنده ساختار پروتئین می­باشد. اسید آمینه ها در بدن عملکرد های متفاوتی دارند و بسیاری از آنها برای سوخت و ساز بدن ضروری می­باشند، پروتئین هایی بهترند که اسید آمینه های ضروری بیشتری را در خود جای داده اند. وی(whey) از جمله پروتئین های با کیفیتی می­باشد که اسید آمینه ضروری بیشتری را در خود جای داده است. پروتئین وی 50 درصد اسید آمینه ضروری بیشتری نسبت به شیر دارد و از این مقدار 25 درصد اسید آمینه های موسوم به bcAA را در خود جای داده است. اسید آمینه های bcAA  از سه اسید آمینه ضروری لوسین، ایزو لوسین و والین تشکیل شده است. یک مکمل خوب مکملی ست که در هر اسکوپ آن حداقل 6 گرم bcAA  وجود داشته باشد. لوسین که به آن پادشاه اسید آمینه ها گفته می­شود رشد عضلات را تحریک می­کند و برای افزایش حجم آن بسیار مفید می­باشد. از این حداقل 6 گرم bcAA باید حداقل 7/2 گرم آن لوسین باشد و فرقی نمی­کند که این وی مربوط به چه برندی است. در صورتی که پروتئین وی از نوع ایزو وی باشد مقدار bcAA و لوسین در آن بیشتر است. چند اسیدآمینه مهم دیگر برای ورزشکاران آرژنین، آسپارتیک اسید و گلوتامیک اسید می­باشد.

برای آنهایی که در سلامتی خود به جزئیات اهمیت می‌دهند.

کتابچه الکترونیکی رویسا از به روزترین تحقیقات و مقالات علمی معتبر تهیه شده است. ما در این کتاب قصد داریم محتوای جامعی از محصولات پرورش اندام، مکمل‌ها و تغذیه سالم، در اختیار مخاطبان ویژه و مشتاقی که به دنبال روش‌های علمی و محصولات باکیفیت هستند، قرار دهیم.

دانلود رایگان

مقایسه پروتئین ایزو وی با پودر سفیده تخم مرغ

در این مقایسه سعی شد تا پودر سفیده تخم مرغ به عنوان منبع پروتئین دیگر برای ورزشکاران با ایزو وی یا ایزوله پروتئین وی از نظر میزان اسید آمینه های ضروری مقایسه گردد.در جداول زیر این مقایسه انجام گردیده است.

نام اسید آمینهمقدار در ایزو وی با برند Hilmarمقدار در پودر سفیده تخم مرغ
لوسین87/1076/8
ایزو لوسین86/741/6
والین89/797/8
bcAA6/2614/24
آرژنین5/25/4
آسپارتیک اسید51/953/8
گلوتامیک اسید3/774/11
مقایسه میزان اسید های آمینه ضروری در 100 گرم ایزو وی و پودر سفیده تخم مرغ

نام اسید آمینهمقدار در ایزو وی با برند Hilmarمقدار در پودر سفیده تخم مرغ
لوسین5/39/2
bcAA98
مقایسه میزان اسید آمینه های ضروری در 30 گرم معادل یک اسکوپ در ایزو وی و پودر سفیده تخم مرغ

در این جداول پودر سفیده تخم مرغ با یکی از با کیفیت ترین پروتئین وی یعنی ایزو وی مقایسه گردیده است و همانطور که نشان می­دهد در اسید آمینه های bcAA تنها یک گرم پودر سفیده تخم مرغ با ایزو وی اختلاف دارد که مقدار قابل توجهی نمی­باشد و این اختلاف در کنسانتره پروتئین وی که میزان پروتئین آن نسبت به ایزو وی کمتر است پایین تر بوده و حتی مقدار bcAA و اسید آمینه ها در پودر سفیده تخم مرغ در مقایسه با کنسانتره وی بیشتر می­باشد.

نتیجه گیری

همه مواد غذایی تفاوت هایی با هم دارند و با مقایسه جداول ذکر شده می­بینیم که ایزوله وی با پودر سفیده تخم مرغ تفاوت چشمگیری نداشته و ایزو وی برتری چندانی نسبت به پودر سفیده تخم مرغ از نظر میزان اسید آمینه های ضروری ندارد و حال آنکه که در مقایسه پودر سفیده تخم مرغ با کنسانتره وی احتمال برتری پودر سفیده تخم مرغ بیشتر است. بنابراین به هر علتی که وی در بازار در دسترس نمی­باشد می توان از ماده با ارزش دیگری به نام پودر سفیده تخم مرغ استفاده کرد و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

6 دیدگاه دربارهٔ «پودر سفیده تخم مرغ یا پودر پروتئین وی»

  1. میشه هر دوی این مکمل ها رو با هم و همزمان مصرف کرد؟؟
    آیا ممکنه تأثیر مثبت تری داشته باشه یا کاملا برعکسه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      هر دوی این محصولات قابلیت ترکیب با یکدیگر را دارند و با توجه به قد، وزن، جثه ی بدنی و اهداف بدنسازی خود که افزایش وزن یا کاهش وزن است می‌تواننید از ترکیبات و دوز مصرف متناسب با خود استفاده نمایید.

  2. سلام چند وعده پودر سفیده تخم را مصرف و چه مقدار مصرف کنیم و استفاده طولانی مدت عوارضی ندارد

    1. سلام دوست عزیز
      شما میتوانید طبق نظر مربی ورزشی و با توجه به جثه بدنی خود روزانه 1 الی 2 اسکوپ از این مکمل را بعد از تمرین میل نمایید. این مکمل کاملا طبیعی بوده و استفاده طولانی مدت آن هیچگونه عوارضی را به همراه نخواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *