انواع تقلبات رایج در چند ادویه پرمصرف

ادویه ها به دلیل عطر،طعم و رنگی که دارند و همچنین به لحاظ ارزش تغذیه ای و نقش آنها در سوخت و ساز بدن در غذاهای گوناگون و در تهیه بسیاری از داروها مورد استفاده قرار میگیرند. بهتر است ادویجات را به صورت آسیاب نشده تهیه کرد و بعد از خرید آسیاب نمود تا از کیفیت مواد اولیه مورد استفاده خیال راحت داشت. اما در مورد ادویه جات پرمصرفی مانند زردچوبه، دارچین، فلفل قرمز، زنجبیل چون مواد اولیه به شکلی میباشد که آسیاب کردنشان در خانه غیر ممکن است و نیاز به آسیاب های قوی و توری های ریز برای الک کردنشان میباشد، این امر تقریبا غیر ممکن میباشد و برای تهیه باید از فروشگاهها و برند های معتبر خریداری نمود تا از چگونگی مواد اولیه بکار رفته در آن مطمئن باشیم. در ادامه چند مورد از تقلبات رایج در چند ادویه جات پرمصرف برایتان توضیح داده میشود تا در هنگام خرید به این موارد توجه کافی گردد.

خرید ادویه جات

تقلب در پودر زردچوبه

چوب زردچوبه یا ریزوم زردچوبه به عنوان مواد اولیه در تهیه پودر زردچوبه است. گاهی سودجویان پودر زردچوبه را با موادی نظیر پوست پسته آسیاب شده، پودر هویج، پودر سوخاری زرد رنگ، رنگ های خوراکی مجاز و غیر مجاز، آرد یا نشاسته ذرت مخلوط میکنند. رنگ زردچوبه به دلیل ارقام مختلف چوب آن از زردی که کم رنگ نباشد تا نارنجی که خیلی تیره نباشد است. بنابراین در تهیه پودر زردچوبه باید دقت کرد تا رنگ مناسب را داشته و عطر زردچوبه را هم داشته باشد.

تقلب در پودر دارچین

چوب دارچین در بازار به دو نوع چوب دارچین کاسیا و چوب دارچین سیلان وجود دارد. چوب دارچین سیلان از کشور هند و چوب دارچین کاسیا از کشور چین صادر میگردد. دارچین سیلان از نظر کیفیت عطر و رنگ بالاتر بوده و اگر در دست قرار گیرد بوی آن تا یک ساعت بر روی دست میماند و رنگ قهوه ای کم رنگ دارد و در مقابل آن چوب دارچین کاسیا دارای رنگ قهوه ای تند تر است و عطر آن هم نسبت به سیلان کمتر است و از آنجایی که چوب دارچین کاسیا ضخیم تر است پودر دارچین آن نیز بافت زبرتری دارد. هر دو نوع چوب دارچین دارای ارزش تغذیه ای یکسانی میباشند، اما دارچین کاسیا حاوی ماده ای به نام کومارین میباشد که یک نوع سم طبیعیست که در بسیاری از گیاهان وجود دارد و مصرف زیاد و مداوم آن برای بدن مضر است. همچنین موادی مانند مانند آرد سوخاری رنگ شده، پوست فندق، رنگ های شیمیایی، پودر نشاسته با پودر آن مخلوط میکنند و به عنوان پودر دارچین به فروش میرسانند.

خرید پودر دارچین

تقلب در پور فلفل سیاه

فلفل سیاه آسیاب نشده به شکل دانه های کوچک با رنگ سیاه تا قهوه ای تیره و با پوست چروکیده است که ممکن است دانه های آن را با هسته گیلاس و آلبالو مخلوط کنند و به عنوان جنس درجه دو و سه بفروشند و یا اینکه در هنگام آسیاب به آن پودر هسته خرما، آرد سوخاری رنگی، پودر پوست فندق و گردو، خاک اره نرم و تفاله زیتون اضافه کنند. حتی برای تندی آن نیز از ترکیبات تندی استفاده میکنند که میزان تندی آن را افزایش دهد. پودر فلفل سیاه اصل بعد از آسیاب کمی چرب بوده در حالیکه پودر فلفل سیاه تقلبی کمی خشک به نظر میرسد.

تقلب در پودر زنجبیل

چوب زنجبیل در بازار با توجه به نوع و خاستگاه آن از رنگ زرد کم رنگ تا زرد مایل به قهوه ای موجود میباشد و بنابراین رنگ پودر حاصل از این چوب ها نیز این طیف رنگی را دارد. میزان تندی آنها نیز ممکن است کمی با هم متفاوت باشد. مواردی مانند پودر نشاسته، آرد ذرت، آرد نخود چی، آرد سوخاری رنگی، خاک اره نرم و … با پودر زنجبیل مخلوط میکنند.

تقلب در پودر فلفل قرمز

فلفل قرمز از جمله ادویه جاتی است که تقلب در آن بسیار رایج میباشد. مواردی مانند رنگ های مصنوعی، پودر سوخاری رنگی، پودر آجر و … را به دلیل شباهت رنگی با آن مخلوط میکنند و به عنوان جنس درجه دو و سه به فروش میرسانند. فلفل قرمز از جمله ادویه جاتی است که نوع ایرانی آن وجود دارد و در ایران نیز کشت میشود و نوع خارجی آن هم از گشور هند وارد میگردد.

بنابراین با توجه به خواص ادویه در بدن و همچنین تاثیری که بر طعم و مزه غذا دارد، باید سعی شود تا از مراکز مطمئن آنها را تهیه نمود تا همواره از کیفیت آن اطمینان خاطر داشت. مجموعه رویسا با نیم قرن سابقه درخشان در حوزه صنعت غذایی کشور، تولید کننده انواع آردها، ادویه جات، پودر و مواد گرانولی است. برای بازدید و خرید از محصولات رویسا، به فروشگاه اینترنتی رویسا مراجعه نمایید. شما می‌توانید پودر زردچوبه، پودر فلفل سیاه، پودر دارچین، پودر فلفل قرمز و سایر ادویه جات باکیفیت را از رویسا تهیه نمایید. رویسا گلچینی از بهترین‌ هاست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *