پودر سفیده تخم مرغ چیست

پودر سفیده تخم مرغ چیست و چه کاربردی در بدنسازی دارد؟

قسمت پروتئینی تخم مرغ سفیده آن می باشد که سرشار از پروتئینی به نام آلبومین بوده و به همین دلیل به سفیده تخم مرغ ، آلبومین نیز گفته می شود. پروتئین باارزش سفیده تخم مرغ حاوی اسید آمینه های ضروری برای سوخت و ساز بدن می باشد. همچنین تاثیری که سفیده تخم مرغ در بافت ماده غذایی داشته و بر نرمی، تردی، چسبندگی و… غذای حاوی آن موثر است دلیل آن شده است تا در صنعت این پروتئین با کیفیت را از تخم مرغ کامل جداسازی کنند و در قسمت های مختلف از جمله تهیه شیرینی، کیک و دسر و… و همچنین به دلیل پروتئین بالا در تهیه مکمل های بدنسازی و ورزشی استفاده کنند.

گنجینه ارزشمندی به نام پودر سفیده تخم مرغ

پودر سفیده تخم مرغ یکی از عناصر کلیدی در رژیم غذایی بدنسازان و تمام افرادی است که به سلامت ماهیچه‌های خود اهمیت می‌دهند. پروتئین های موجود در سفیده تخم مرغ شامل آلبومین ها، موکوپروتئین‌ها و گلوبولین‌ها می‌باشند. علاوه بر این سفیده تخم مرغ فاقد هر گونه چربی می‌باشد.
پودر سفیده تخم مرغ یک بسته‌بندی کامل از انواع مواد مغذی و آمینو اسیدهای ضروری است. در واقع، سفیده تخم مرغ می‌تواند حاوی ۴۰ نوع مختلف از پروتئین‌ها از جمله آلبومین و اوتوترسفررین نیز باشد.

مراحل ساخت پودر سفیده تخم مرغ

خواص پودر سفیده تخم مرغ

در مرحله اول تخم مرغ های تازه توسط دستگاه های تخم مرغ شکن شکسته میشوند. در ادامه سفیده و زرده تخم مرغ از هم جدا می شود و هر کدام به مخازن جداگانه منتقل می شوند. پروتئین سفیده در دمای بالای 56 درجه سانی گراد شروع به منعقد شدن می کند و همینطور سفیده حاوی مقداری قند است که باعث تیرگی رنگ آن میشود، بنابراین شرایط دمایی در تولید پودر باید رعایت شود و همچنین قند آن نیز از سفیده تخم مرغ جدا گردد.

بنابراین سفیده تخم مرغ با روش های اولترافیلتراسیون، تغلیظ شده و میزان آب آن تا 50 درصد کاهش می یابد  و سپس توسط فرایند تخمیر، قند آن جداسازی می شود، بعد از آن توسط دستگاه اسپری درایر خشک شده و به پودر تبدیل می گردد و در ادامه عملیات پاستوریزه کردن انجام شده تا بار میکروبی آن به حداقل مقدار ممکن رسیده و مدت نگهداری آن افزایش یابد. تمامی این مراحل در مخازن و لوله های استیل و در شرایط کاملا کنترل شده انجام میشود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسموتی پروتئینی

انواع پودر سفیده تخم مرغ

پودرسفیده تخم مرغ که با این روش تولید می شود حاوی 60 تا 80 درصد پروتئین می باشد که بسته به میزان پروتئین ان در قسمت های مختلف استفاده میشود، مثلا از پودر سفیده تخم مرغ 60 درصد در قسمت های مختلف قنادی، صنعت کیک و بیسکوئیت سازی استفاده می گردد. پودر سفیده تخم مرغ که در قنادی استفاده میگردد به پودر مرنگ نیز نامگذاری شده است که علت این نامگذاری به دلیل استفاده از آن در تهیه شیرینی به همین نام میباشد.

همچنین مصرف دیگر آن در قنادی و پخت کیک و شیرینی استفاده از پودر سفیده تخم مرغ در تهیه شیرینی نارگیلی، گردویی و شیرینی هایی که بامغز آجیل کار شده است می باشد همچنین پودر سفیده تخم مرغ در تهیه بستنی زمستانی، تهیه بیسکوئیت، شکلات سازی، دستور تهیه سس و … نیز می توان از آن استفاده نمود.

پودر سفیده تخم مرغ با پروتئین 80 درصد در رژیم های غذایی که به پروتئین بالا نیاز است از جمله ورزشکاران و بدنسازان و همچنین برای همه افراد قابل استفاده است. مهمترین خاصیت این پروتئین با کیفیت این است که با مصرف آن کاهش اشتها و احساس سیری در فرد ایجاد می شود و از این رو برای کاهش وزن موثر است و از طرفی به دلیل وجود اسید آمینه های ضروری در عضله سازی و افزایش حجم عضلات تاثیر بسزایی دارد. بنابراین گزینه بسیار مناسب برای وزشکاران و بدنسازان می باشد.

پودر سفیده تخم مرغ چیست

پودر سفیده تخم مرغ بدنسازی حدود 80 درصد پروتئین دارد.

مهم ترین پروتئین های آن به شرح ذیل است:


• لیزوزیم (Lysozyme)
• اوآلبومین (Ovalbumin )
• اووموکوئید (Ovomucoid)
• کونالبومین (Conalbumin)
• اووموسین (Ovomucin)
• آویدین (Avidin)
• گلوبولین (Globulins)

بیشترین پروتئین تشکیل دهنده ی سفیده آلبومین است که حدود 55 درصد از پروتئین های سفیده را تشکیل می‌دهد و اوتوترسفررین حدود ۱۰درصد از پروتئین‌های سفیده را تشکیل می‌دهند. اوتوترسفررین یک پروتئین تشکیل دهنده آهن در بدن است که خواص ضد میکروبی نیز دارد. همچنین پروتئین سفیده تخم مرغ شامل آمینواسیدهایی چون لوسین، ایزولیزین و والین می‌باشد که از عناصر مهم و حیاتی برای رشد و تقویت عضلات و ماهیچه سازی است.

بیشتر بخوانید: خواص پودر جوانه گندم در بدنسازی

خواص پودر سفیده تخم مرغ در بدنسازی

پودر تخم مرغ به دلیل برخورداری از سه ترکیب اصلی و ضروری خانواده پروتئین ها که در تعداد محدودی از مواد غذایی یافت می شود مانند لوسین، ایزو لیزین و والین تاثیر بسیار چشم گیری در رشد و افزایش حجم عضلات داشته از خود نشان داده است.

از دیگر فواید مهم این محصول در رشد عضلات مقاومت در فرایند تخریب این عضو مهم بدن به دلیل کمبود پروتئین محسوب شده است از سوی دیگر پودر سفیده تخم مرغ فاقد انواع کربوهیدرات ها و کلسترول گزارش شده که مانع از تجمیع چربی ها در اطراف بافت عضلات شده که این مهم از عوامل قابل توجه در بهبود مناسب رشد عضلات از سوی متخصصان تغذیه به نظر می رسد. پروتئین در سفیده تخم مرغ به عنوان مکمل آلبومین نیز شناخته می شود و مکمل آلبومین یکی از بهترین منابع برای بدنسازی است.

تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی پروتئین و مواد مغذی معدنی است و مهم ترین ماده تشکیل دهنده در سفیده تخم مرغ پروتئین آلبومین می باشد. سفیده تخم مرغ منبع خوبی از ریبو فلاوین و سلنیوم است. سفیده تخم مرغ دارای ۸ اسید آمینه ضروری و مورد نیاز بدن است. اکثرا ورزشکاران از آن به منظور تقویت و افزایش حجم عضلانی استفاده می کنند.

چند ویژگی پودر سفیده تخم مرغ که ورزشکاران باید بدانند.

پودر سفیده تخم‌ مرغ باعث ایجاد یک منبع پروتئین ایده‌آل برای کسانی که به لاکتوز حساس هستند می‌شود. پودر سفیده تخم‌مرغ را می‌توان با دیگر منابع پروتئینی مانند پودر آب پنیر و پروتئین شیر مخلوط کرد و یک ترکیب پروتئین چند منبعی را ایجاد نمود. پودر سفیده تخم مرغ سنتز پروتئین ماهیچه را افزایش می دهد. یکی از مهمترین خواص طبیعی سفیده‌ی تخم مرغ خاصیت کف‌کنندگی آن می‌باشد که در پخت و پز نیز از این خاصیت سفیده تخم مرغ استفاده زیادی می‌شود، بنابراین کف ایجاد شده در شیک (Shake) تهیه شده از این محصول نشان دهنده خلوص محصول می‌باشد.

یکی دیگر از خواص طبیعی سفیده‌ی تخم مرغ خاصیت چسبندگی آن می‌باشد که در حالت پودری نیز باعث دیر حل شدن آن در آب می‌شود که این موضوع نیز نشان دهنده خلوص محصول می‌باشد. پودر سفیده تخم مرغ جهت استفاده ورزشکاران و افراد دارای رژیم غذایی قابل استفاده و مفید بوده و همچنین یکی از عوامل اصلی رشد و تقویت عضلات می باشد.

برای آنهایی که در سلامتی خود به جزئیات اهمیت می‌دهند.

کتابچه الکترونیکی رویسا از به روزترین تحقیقات و مقالات علمی معتبر تهیه شده است. ما در این کتاب قصد داریم محتوای جامعی از محصولات پرورش اندام، مکمل‌ها و تغذیه سالم، در اختیار مخاطبان ویژه و مشتاقی که به دنبال روش‌های علمی و محصولات باکیفیت هستند، قرار دهیم.

دانلود رایگان

کاربرد پودر سفیده تخم مرغ در بدنسازی

پودر سفیده تخم مرغ بدنسازی

لوسین، اسید آمینه اصلی تحریک کننده سنتز پروتئین در عضلات، پس از وعده غذایی است که در سفیده تخم مرغ به فراوانی یافت می‌شود. در واقع سفیده دارای حدود ۹ درصد لوسین که غلظت آن ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از سایر منابع پروتئینی است می‌باشد. آمینو اسید دیگری که در سفیده تخم مرغ وجود دارد، آرژنین است. آرژنین با تحریک رگ‌های خونی و گشاد کردن آن‌ها جریان خون را به سمت ماهیچه‌ها تقویت می‌کند و در نتیجه اکسیژن، مواد مغذی و هورمون‌های آنابولیک بیشتری به آن‌ها می‌رسد.

حاصل این فعل و انفعالات انرژی بهتر در طول تمرین و بهبود رشد عضلات بعد از تمرین خواهد بود. هضم پروتئین تخم مرغ با سرعت و میزان متعادلی صورت می‌گیرد که منجر به افزایش چشمگیر اسید‌ آمینه‌های در پلاسمای خون می‌شود. سلول‌های عضلات کاملا نسبت به تغییرات سطح اسید آمینه خون حساس هستند، بنابراین افزایش سطح این مواد باعث ایجاد پاسخ مثبت از سوی ماهیچه‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: نقش 9 امینو اسید ضروری بدنسازی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *