شیرینی محلی مازندرانی آغوز کنا یا آغوز کناک

این شیرینی از جمله شیرینی های سنتی و پرطرفدار استان مازندران و به خصوص شهرستان آمل می­‌باشد. در تهیه آن از آرد برنج در کنار گردو استفاده شده است که علاوه بر طعم خاص و فوق العاده آن ارزش تغذیه ای این شیرینی را بالا برده و خواص بالایی به آن می­‌بخشد. این شیرینی را برای اعیاد و مناسبت های مختلف خصوصا در فصول سرد مانند شب یلدا یا عید نوروز تهیه می­‌کنند. برای درست کردن این شیرینی ترد و خوشمزه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی آغوز کنا

آرد برنج مخصوص2 و 1/2 پیمانه
تخم مرغ کامل1 عدد
زرده تخم مرغ1 عدد
پودر قند 1 و 1/4 پیمانه سر پر
گردوی آسیاب شده یا پودر گردو3/4 پیمانه
ترکیب روغن جامد یا روغن صاف قنادی با کره1 و 1/2 پیمانه
آرد گندم1/2 تا 3/4 پیمانه
آب2 الی 3 قاشق غذا خوری
پودر هل1 قاشق چای خوری
رازیانه1 قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده غلیظبه میزان دلخواه
شیرینی آغوزکنا یا آغوزکناک شیرینی سنتی مازندران
خرید آرد برنج مخصوص و رازیانه اعلاء از فروشگاه انترنتی رویسا

طرز تهیه شیرینی محلی آغوز کنا

مرحله اول

در این مرحله ترکیب روغن با کره و پودر قند را با دور تند هم زن بزنید تا رنگ آن سفید شده و حالت پوک مانندی پیدا کند و سپس تخم مرغ را اضافه نمایید و در حد مخلوط شدن به هم بزنید.

مرحله دوم

آرد برنج، آرد گندم و پودر گردو را به مخلوط مرحله قبل اضافه نمایید و با لیست به هم بزنید. سپس مقدار 2 تا 3 قاشق آب را به ترکیب بدست آمده وارد نموده و دوباره با بقیه مواد مخلوط نمایید. شاید در این مرحله خمیر بدست آمده شل باشد اما بعد از استراحت خمیر در یخچال، رطوبت به خورد خمیر رفته و بافت آن سفت تر می‌­شود. مدت زمان استراحت خمیر 12 تا 16 ساعت بوده و بسته به فرصت برای تهیه شیرینی می‌­تواند متغیر باشد.

مرحله سوم

بعد از استراحت خمیر را از یخچال خارج نمایید و رازیانه، پودر هل و زعفران دم کرده غلیظ را به آن اضافه نمایید و خمیر را کاملا ورز داده و مخلوط نمایید. خمیر باید بافت نرمی داشته باشد خیلی شل یا خیلی سفت نباشد. در صورت خشک بودن خمیر مقداری آب به آن اضافه نمایید و در صورتی که بافت خمیر خیلی شل بود می‌توانید به آن آرد گندم اضافه نمایید.

مرحله چهارم

در سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید. از خمیر تکه هایی به اندازه 25 تا 30 گرمی برداشته و گرد کنید و همانند تصاویر بر روی آن با ماسوره شیار ایجاد نموده و در سینی فر قرار دهید. همچنین می­توانید با پودر گردو روی شیرینی ها را تزئین نمایید. سپس آنها را در فر 150 درجه سانتی گراد (با توجه به دمای فر) به مدت حدود 25 دقیقه قرار داده تا کاملا مغز پخت شود.

نکات تهیه شیرینی سنتی آغوز کنا

  • وجود آرد برنج در این شیرینی سبب شده تا خمیر آن به ورز دادن بیشتری بعد از مرحله استراحت و خارج شدن از یخچال نیاز داشته باشد.
  • به دلیل وجود گردو آسیاب شده به همراه روغن و کره، خمیر آن بعد از ورز دادن به روغن می‌افتد که این موضوع نگران کننده ای در دستور تهیه آن نمی‌باشد.
  • مقدار آب مصرف شده در این شیرینی نیز در حین کار و بسته به آرد برنج مورد استفاده تعیین می­‌گردد. اضافه کردن آب بیش از حد موجب ترک خوردن شیرینی می‌گردد.
  • در صورتی که خمیر بعد از استراحت شل بود می‌توانید مجددا چند قاشق غذاخوری آرد گندم اضافه نمایید. باید توجه داشت داشت که اضافه کردن آب بیش از حد موجب سفت شدن بافت شیرینی می‌گردد.

مجموعه رویسا با نیم قرن سابقه درخشان در حوزه صنعت غذایی کشور، تولید کننده انواع آردها، ادویه جات، پودر و مواد گرانولی است. شما می‌توانید آرد برنج عطری، پودر قند، بیکینگ پودر، پودر هل و رازیانه با کیفیت را از رویسا تهیه نمایید. همچنین رویسا علاوه بر تولید، دارای فروشگاه لوازم قنادی با تنوع ابزار و قالب های گوناگون می‌باشد که شما می‌توانید انواع ماسوره آچاری خارجی، ماسوره آچاری خارجی کد 172، ماسوره آچاری ایرانی، کاتر رنگی قلب، قالب برش استیل 2 عددی و … را از رویسا تهیه نمایید. رویسا گلچینی از بهترین‌ هاست.

2 دیدگاه دربارهٔ «شیرینی محلی مازندرانی آغوز کنا یا آغوز کناک»

  1. سلام من شیرینی را درست طبق دستور درست کردم مزه خوبی داره اما وارفته شد میشه راهنمایی کنید ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      همانطور که اشاره شد مقدار آرد گندم به کار رفته در این دستور با توجه به میزان گلوتن آرد گندم در دسترس شما متفاوت است و بافت شیرینی در مرحله شکل دادن نباید بسیار خشک یا خیلی نرم باشد. همچنین دمای اکثر فرها با یکدیگر متفاوت است پس بهتر است با توجه به دمای فر خود این شیرینی را به مدت 20 الی 25 دقیقه در فر از قبل گرم شده قرار دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *