آیا طبیعت متوجه احساسات ما می‌شود؟

گیاهان محرک های فیزیکی را درک می‌کنند…

شاید خیلی از ما بر این عقیده استوار باشیم که چون گیاهان و درختان گیرنده درد، عصب یا مغز ندراند مثل ما انسان ها و سایر حیوانات درک خاصی از درد ندارند و آن را احساس نمی کنند.
کندن ریشه یک گیاه، سرچین کردن و پرچین ها را نمی توان به عنوان شکنجه محسوب کرد و میتوانید از هر میوه ای بدون نگرانی به راحتی گاز بزنید و لذت استفاده از این محصولات خداوند را ببرید. اما تحقیقات و پژوهش ها این را نشان می دهد که گیاهان و درختان میتوانند محرک های فیزیکی را درک کنند و با آن ارتباط برقرار کنند. همانند ونوس مگس خوار یا مواردی مثل این گیاه که توانایی حسی خوبی را در برابر لرزه و برخورد موجودات به دلیل بسته شدن برگ هایشان بعد آن تماس را دارند؛ زیرا این عکس العمل با یک ضربه آغاز می شود.

سیگنال ها و علامت های الکتریکی موجود در گیاهان با علامت ها و سیگنال های درد تفاوت دارند و گیاه آسیب دیده به هیچ عنوان درد نمی کشد. شاید گیاهان قدرت و عکس العمل فوق العاده ای در برابر نور، باد و … داشته باشند اما به دلیل عدم وجود عصب یا مغز، رشد و نمو آنها با رنج و درد کشیدن شکل نگرفته است.
با تمامی مواردی که در بالا مطرح شد، به این نتیجه میرسیم که همه‌ی موجودات حتی کوچکترین درختچه ها، گیاهان و … هم برای زنده ماندن می‌جنگند و ما انسان‌‌ها باید به حقوق آنها احترام بگذاریم.
گیاهان و درختان دارای سیگنال ها و انرژی هایی هستند که به نحوی از زیر زمین و یا به صورت برقراری ارتباط با بالا با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. به صورت طبیعی آنها به همه موجودات از جمله ما انسان ها از طرق های مختلف متصل هستند.

اکثر افرادی که در حوزه زیست شناسی، بوم شناسی و در جنگل در قالب جنگل بان و یا طبیعت شناس مشغول هستند بر این عقیده استوار هستند که درختان باهم صحبت میکنند و انسان هم قابلیت یادگیری آن برای فهم و درک این زبان را دارد.
زیست شناسی با نام جورج دیوید هاسکل کتابی را با نام نغمه های درختان به چاپ رسانده که در آن به موضوع وابسته بودن درختان به هم اشاره شده اما چون قبول این موضوع برای انسان ها مشکل است آن را درک نمی‌کنند. در طول تاریخ بشر به همراه مطالب درج شده در ادبیات و موسیقی های ملل به نحوه صحبت کردن و نجواهای بین درختان اشاره شده است.

صحبت بین درختان، شکستن و افتادن شاخه ها، صدای خش خش برگ ها و تلاطم صداهای مختلف در جنگل هم می‌تواند سندی باشد بر زبان گفتاری و راه های ارتباطی بین درختان و گیاهان.
طی تحقیقات و نمونه های عملی مختلفی که توسط دانشمندان انجام شد، مردم واورانی در جنگل بارانی آمازون به این واقعیت دست پیدا کردند که درختان در هنگام بریده شدن فریاد می زنند و سایر همنوعان خود را صدا میکنند و یا اینکه بریده شدن درختان و یا از بین بردن آنها باعث به وجود آمدن آسیب و مشکلاتی برای انسان می شود. شاید کمی تعجب آور باشد، ولی جای تعجب ندارد چون آنها به این واقعیت دست پیدا کردند که درختان موجوداتی زنده هستند که با سایر موجودات و اطرافیان خود ارتباط تنگاتنگی دارند.
محققی به نام پیتر ولبن که مدیریت جنگ باستانی در کشور آلمان را بر عهده داشت نیز نظریه زندگی خانوادگی درختان را مطرح کرد. او معتقد است که کلیه موجودات زنده برای زندگی و زنده ماندن به مواد مغذی نیاز دارند. به این دلیل که پس از دیدن یک کنده درخت 500 ساله بدون برگ که هنوز زنده بود به این نتیجه رسید که آن کنده توسط سایر درختان همسایه از راه ریه به وسیله مواد مغذی و معدنی مثل قند حمایت و پشتیبانی می شود.
او این نکته را هم در تحقیقات خود عنوان کرد که خیلی فکر می‌کنند درختان و گیاهان بر سوی نور و فضا با هم در رقابت هستند اما این طور نیست و در طی مطالعات و تجربیات خود متوجه شدم که درختان و گیاهان علاقه دارند که همه اعضای جامعه شان زنده بمانند و در کنار هم زندگی کنند.

این محقق عقیده دارد که این موجودات به مانند انسان جان دارد و تمایل به زندگی خانوادگی و اجتماعی دارند و کلیه تجربیات و تحقیقات او در کتابی با نام زندگی پنهان درختان به چاپ رسید.
با بالا بردن علم، فرهنگ، دانش اجتماعی و … از وابستگی همه موجودات و مخلوقات زنده، ما انسان ها می‌توانیم با نگهداری و حفظ درختان و گیاهان مادر، که دانش طبیعی خود را از یک نسل به نسلی دیگر انتقال می دهند عاقلانه تر رفتار کنیم.
طبیعت و جنگل برای مقابله با فقر، تامین نیازهای بشر، آب و هوای تمیز، تنوع زیست محیطی و جلوگیری از تغییرات آب و هوایی تاثیر مستقیم دارند.
با تمام این تفاصیل میتوان به این نتیجه دست پیدا کرد که زندگی همه‌ ی موجودات با ارزش است و نباید با خودخواهی و زیاده خواهی های بی مورد نادیده گرفته شوند، همان طور که جان خودمان به همراه جان عزیزانمان برایمان ارزش دارد، باید برای جان و زندگی سایر موجودات نیز ارزش قائل باشیم.
به طور حتم درختان و گیاهان با هم صحبت می کنند و یقینا انسان ها هم قادر به یادگیری آن هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *