طناب ورزشی، ابزاری برای طناب زنی

طناب ورزشی وسیله ای برای ورزش طناب زنی یا پرش با طناب است که استفاده از آن دارای اصول و روش های خاص به خود بوده و برای شروع ورزش هایی مانند بدنسازی و بوکس از آن استفاده می‌کنند؛ همچنین طناب زنی خود نیز به عنوان یک رشته ورزشی است. طناب زنی، ورزشی با قدمت است که اکثرا در طول دوران مدرسه تجربه آن را داشته ایم و پس از گذراندن آن دوره، طناب ورزشی خود را فراموش کرده ایم. برای شروع استفاده از طناب ورزشی و طناب زدن، بهتر است تا طناب های متناسب برای فعالیت ورزشی خود را با توجه به نوع آن بشناسیم. همچنین چگونه طناب زدن و روش اصولی آن را بیاموزیم. در این مقاله علاوه بر پرداختن به این موضوع به مزایای این ورزش کم هزینه و سایر موضوعات مرتبط به آن توجه شده است تا بیشترین اطلاعات را در این زمینه در اختیار شما خواننده گرامی قرار دهد.

انواع طناب های ورزشی

اینکه شما یک فرد مبتدی برای شروع یک فعالیت ورزشی هستید یا نه یک بدنساز حرفه ای که در زمینه تناسب اندام کار می‌کنید؛ در انتخاب نوع طناب ورزشی تاثیر زیادی دارد. به طور کلی انتخاب هر نوع طناب ورزشی و استفاده از آن به شما در سرعت رسیدن به تناسب اندام، هماهنگی بین اعضای بدن، تقویت عضلات پا و به طور کلی به استقامت و سرعت بدن کمک بسیاری می‌نماید. ویژگی های طناب از جمله وزن، جنس طناب، جنس دسته طناب، قابلیت تنظیم ارتفاع و سایر ویژگی های آن متغیر بوده که همه این ها در میزان عملکرد طناب زدن بسیار موثر است. همچنین متراژ یا طول طناب ورزشی به عنوان اولین فاکتوری که در انتخاب طناب باید به آن توجه نمود بسیار حائز اهمیت بوده به طوری که معمولا طول باید 90 سانتی متر از قد شخص بیشتر در نظر گرفته شود یا اینکه برای طناب های قابل تنظیم وقتی وسط آن را در زیر یکی از پاهای خود نگه داشته اید، دسته های آن تا زیر بغل و مقابل سینه تان باید قرار گیرد.
از دیگر ویژگی های طناب که باید به آن توجه نمود وزن آن است که بر این اساس طناب ها به دو نوع سنگین یا قدرتی و سبک یا سرعتی تقسیم بندی می‌شوند. جنس انواع طناب های سرعتی از نوع پلاستیک بوده که بیشتر برای افراد مبتدی بکار برده می‌شود تا علاوه بر یادگیری انواع تکنیک های طناب زنی، در تقویت عضلات پا و هماهنگی بین دست و پا مهارت لازم را بدست آورده و به سمت حرفه ای شدن پیش روند. در انتخاب این نوع از طناب ها به دلیل مقاومت کمتر جنس طناب یعنی پلاستیک، بهتر است نوع فنر دار آن را انتخاب نمود تا با استفاده های مکرر امکان پاره شدن آن به تعویق بیفتد.
طناب های سنگین یا قدرتی، طناب هایی با وزن بیشترند. این وزن بیشتر به دلیل جنس دسته ها و طناب است که معمولا نوع جنس دسته های آن از نوع فلز یا پلاستیک سخت است و جنس طناب ها نیز از کابل می‌باشد. این مدل طناب ها بیشتر برای فعالیت های سنگین ورزشی مانند چربی سوزی، کاهش وزن بیشتر و بدست آوردن آمادگی جسمانی بالاتر کاربرد داشته و به طور کلی باعث افزایش مقاومت بدن و استحکام عضلات می‌گردد که برای ورزشکاران حرفه ای کاربرد دارد.

طناب زنی را چگونه شروع کنیم؟

شاید این تصور برای شما نیز پیش آمده باشد، که طناب زنی یا Skipping Rope یک ورزش آسان است که با عبور دادن طناب به هر شکل از زیر پا می‌توان آن را انجام داد. اما این تصور کاملا اشتباه است زیرا طناب زنی یک ورزش بسیار سالم و قدیمیست که اصول مربوط به خود را دارد. این ورزش هوازی به صورت مبتدی در کودکان و نوجوانان و همچنین به صورت پیشرفته در انواع فعالیت های ورزشی مانند بدنسازی در حال انجام است. همچنین جالب است بدانید که طناب زنی به عنوان یک رشته ورزشی دارای فدراسیون جهانی می‌باشد و ورزشکارانی در این رشته مشغول فعالیت اند.
برای شروع این ورزش نیاز است تا نکاتی را رعایت نمایید که در ادامه به آن می‌پردازیم. از جمله اینکه طناب زنی بهتر است با پای برهنه انجام شود که این خود نیاز به جلسه تمرینی دارد تا مهارت کافی بدست آورید. اما اگر با پای برهنه احساس درد و ناراحتی می‌کنید بهتر است از کفش ورزشی استفاده نمایید. در ادامه باید طناب مناسب برای خود انتخاب کنید که معمولا برای افراد مبتدی طناب ساده و سبک و افرادی که برای بالابردن استقامت و تقویت عضله و … طناب زنی انجام می‌دهند از طناب های مناسب خود استفاده نمایند. همچنین سطحی که روی آن طناب زنی می‌کنید نباید سطوح سختی مانند آسفالت یا سطح دارای کلوخه و سنگ و… باشد و ترجیحا زیر اندازهای ورزشی برای آن مناسب می‌باشد. به هر حال فضای باز و سطح صاف برای این ورزش گزینه خوبیست.

برای آنهایی که در سلامتی خود به جزئیات اهمیت می‌دهند.

کتابچه الکترونیکی رویسا از به روزترین تحقیقات و مقالات علمی معتبر تهیه شده است. ما در این کتاب قصد داریم محتوای جامعی از محصولات پرورش اندام، مکمل‌ها و تغذیه سالم، در اختیار مخاطبان ویژه و مشتاقی که به دنبال روش‌های علمی و محصولات باکیفیت هستند، قرار دهیم.

دانلود رایگان

راه و روش درست طناب زدن

در ابتدا باید به این نکته اشاره نمود که برای آغاز طناب زنی از روزی 5 دقیقه برای تمرین شروع کنید و هر هفته به مدت 5 دقیقه به مدت طناب زنی اضافه نمایید و وقتی این زمان به 30 دقیقه رسید به سمت انجام حرکات مختلف با طناب و همچنین بالا بردن سرعت بروید.
• برای شروع ابتدا باید صاف ایستاده و به روبرو نگاه کنید زیرا نگاه کردن به پایین و حرکات پا، تعادل شما را در طناب زدن به هم می‌ریزد. طناب را به سمت پشت پای خود گذاشته، طوریکه وسط طناب دقیقا در بین پشت دو پا قرار گیرد. مچ دست های خود را با زاویه 45 درجه در حالیکه دسته های طناب در آن قرار دارد نسبت به پاهای خود به سمت پایین نگه دارید.
• طناب را توسط مچ دست بچرخانید و از زیر پای خود عبور دهید. از تاب دادن طناب با کل دست و بازوها بپرهیزید زیرا این کار باعث خستگی زودرس در این ورزش می‌گردد.
• برای عبور دادن طناب از زیر پا از خم کردن زانو جلوگیری نمایید و با بالا بردن پاشنه و سپس پنجه این حرکت را به مچ پا انتقال دهید تا علاوه بر سرعت بخشیدن به طناب زنی از آسیب به زانو جلوگیری گردد.
• این نکته را به خاطر بسپارید که هر شخص با توجه به قدرت بدنی خود می‌تواند به دفعات طناب زنی خود ادامه دهد و در جلسات اول نباید به خود فشار بیاورید و بیشتر بر روی درست طناب زدن تمرکز نمایید تا اینکه بعد از یادگیری و کسب مهارت لازم بر روی سرعت بخشیدن به آن کار کنید.

حرکات حرفه ای طناب زنی

منظور از حرکات حرفه ای طناب زنی در واقع چرخاندن طناب به غیر از مدل معمول یا عادی آن می باشد. این حرکات می‌تواند به صورت ضربدری، برعکس طناب زدن، پرش زیگزاگ، پرش ریتمیک، چرخاندن طناب به طرفین و … می‌باشد که هر کدام ار آنها پس از کسب مهارت لازم در این زمینه با تمرین قابل انجام است. در اینجا برای درک درست تر از حالت های مختلف طناب زنی حرفه ای برای دو مدل ضربدری و برعکس طناب زدن توضیح اجمالی داده شده است.

طناب قدرتی کراس فیت

• در مدل برعکس طناب زدن به جای اینکه طناب در ابتدا پشت پا قرار گیرد در جلوی پا قرار گرفت و با چرخش برعکس مچ دست طناب نیز به صورت برعکس زده می‌شود و قبل از اینکه طناب به پشت پا برخورد نماید از روی آن بپرید.
• در مدل ضربدری که نوع حرفه ای تر طناب زنیست، دست ها را به صورت ضربدر بر روی هم قرار داده و شروع به طناب زنی کنید. این حرکت نیاز به تمرین بیشتر دارد تا در هنگام طناب زنی تعادل شما به هم نریزد.
همچنین برای تمرین در این زمینه و کسب مهارت های لازم، مدل های مختلف طناب زنی تعریف شده است که شامل مدل های دوبل، کراس و تک ساق پا می‌باشد. در مدل دوبل هر دو پا به صورت هم زمان از سطح زمین بالا می‌رود و در مدل کراس با بالا بردن یک پا و به دنبال آن پای بعدی انجام می‌شود. این دو حرکت کاملا مشابه هم بوده با این تفاوت که در مدل دوبل کالری بیشتری سوزانده می‌شود و ماهیچه ها بیشتر تقویت می‌شوند و حال اینکه مدل کراس برای زمانیست که فرد به جای توقف طناب زنی، آن را ادامه داده زیرا نیاز به ورزش هوازی دارد. در مدل تک ساق پا نیز فرد با یک پا شروع به پریدن از روی طناب می‌کند . این مدل نیاز به تمرین بیشتر دارد و باید پاها برای پرش در حین تمرین عوض شوند.

خرید طناب ورزشی کراس فیت با مناسب ترین قیمت

مهمترین فواید طناب زنی

مهمترین فایده طناب زدن برای سوزاندن کالری و چربی است که منجر به کاهش وزن می‌شود اما در عین حال فواید بسیار دیگری نیز برای بدن به دنبال دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  1. بالا بردن استحکام عضلات پا
    اگر طناب زدن به صورت اصولی و با توجه به نکاتی که گفته شده شروع و ادامه یابد بر قدرت و استحکام عضلات پا بسیار موثر است و با بخشیدن خاصیت کشسانی و انعطاف پذیری عضلات پا و افزایش حالت ارتجاعی تاندون ها و رباط های پا، به بدن فرد در بسیاری از فعالیت های ورزشی و غیر ورزشی کمک می‌کند و در نتیجه در حین انجام این کار ها آسیب کمتری به فرد وارد می‌شود.
  2. کم کردن وزن و کمک به لاغری
    همانطور که اشاره شد طناب زنی باعث چربی سوزی می‌گردد که این امر از طریق سوزاندن کالری اضافی بر کاهش وزن موثر است. فرد می‌تواند در کنار یک رژیم غذایی مناسب از این ورزش هوازی برای پایین آوردن وزن خود استفاده نماید. برای این منظور می‌توانید از یک برنامه طناب زنی به منظور کاهش وزن خود استفاده نماید.
  3. بالا بردن کارایی و عملکرد قلب
    طناب زنی با افزایش شدت ضربان قلب و بالا بردن جذب اکسیژن به خون رسانی به همه اعضای بدن کمک نموده و از این طریق باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود.
  4. بهبود عملکرد روده ها و سیستم گوارشی
    با انجام حرکات طناب زنی، حرکات دودی شکل روده که باعث هضم بهتر غذا می‌گردد افزایش یافته و به این صورت بر بهبود عملکرد سیستم گوارشی نیز موثر است.
  5. جلوگیری از پوکی استخوان و کمک به استخوان سازی
    با انجام پرش در حرکات طناب زنی، به بدن در ذخیره کلسیم و استخوان سازی کمک فراوانی می‌گردد. از این طریق از بروز یا پیشرفت پوکی استخوان جلوگیری نموده و باعث بالا رفتن تراکم استخوان ها می‌گردد.
  6. بالا بردن هماهنگی اعضای بدن و کمک به حفظ تعادل
    حرکات طناب زنی باعث هماهنگی بین حرکات دست، چشم و پاها می‌گردد. حال اگر حرکات حرفه ای تر طناب زنی را انجام دهید این هماهنگی بیشتر شده که از این طریق در بالا بردن تعادل بدن نیز موثر است.
  7. استفاده از طناب زنی برای لاغری موضعی
    به این صورت که با انجام حرکات مختلف در حین طناب زنی می‌توانید قسمت هایی مانند شکم، پهلو و یا ساق پا را درگیر کرده و به کاهش سایز در این قسمت ها کمک کند. مثلا با طناب زنی درست می‌توانید عضلات ساق پا را درگیر نموده و فرم کشیده به آنها دهید.

خرید طناب ورزشی تناسب اندام

به خاطر بسپارید که همه این فواید نام برده که قسمتی از خواص ورزش طناب زنی است با تمرین درست و انجام به موقع طناب زنی صورت‌ گیرد و زیاده روی در هر ورزشی از جمله طناب زنی ممکن است خطراتی را برای شما به دنبال داشته باشد. حتما در حین طناب زنی یک بطری آب در کنار خود نگه داشته و در صورت احساس خستگی کمی از آن بنوشید و شدت تمرین خود را کاهش دهید.
همچنین افرادی که از نارسایی قلبی رنج می‌برند و یا از ناحیه مفاصل مچ دست و پا، زانو و ران دچار آسیب دیدگی هستند حتما قبل از انجام این حرکات با پزشک خود مشورت کنند تا این ورزش در آنها نتیجه عکس نداشته باشد.
مشتریان عزیز مجموعه رویسا می‌توانید برای مشاهده، بررسی انواع محصولات پرورش اندام اعم از مکمل ها و ابزار آلات بدنسازی مانند کش پیلاتس، دستکش چرمی، حلقه هولاهوب، انواع شیکر، انواع مت ورزشی، انواع طناب ورزشی و … به فروشگاه اینترنتی رویسا مراجعه نمایید. این محصولات به صورت های مختلف از جمله پست، باربری و سایر راه های ارتباطی در کوتاه ترین زمان ممکن قابل حمل به سراسر کشور می‌باشد.
تهیه و گردآوری: فروشگاه اینترنتی رویسا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *