طرز تهیه نان خامه ای و نکات طلایی برای پخت بهتر آن

نان خامه ای یا شیرینی نارنجکی یکی از شیرینی های پرطرفدار است که حالتی توپی شکل دارد. برای آماده سازی آن ابتدا خمیر نان خامه ای را تهیه کرده و پس از پخته و سرد شدن، درون آن را با خامه فرم داده شده، بستنی، حلوا، کارامل و یا کاستارد پر می‌کنند. برای تزیین این شیرینی نیز می‌توانید از پودر قند، سس کارامل یا سس شکلاتی استفاده نمود. همچنین برای اطمینان از کیفیت نان خامه ای می‌توان آن را به آسانی و طبق سلیقه خود در منزل حاضر کنید. برای این که نان خامه ای عالی و بازاری داشته باشید، کافی است تمام نکات تهیه آن را در این دستور به درستی اجرا نمایید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نارنجکی یا نون خامه ای

آرد1 لیوان
کره100 گرم
شکر2 قاشق مربا خوری
تخم مرغ4 عدد
آب1 لیوان
بکینگ پودر2 قاشق چای خوری
پودر وانیل1 قاشق چای خوری
نمکمقداری
خامه قنادی فرم گرفته400 الی 500 گرم

طرز تهیه نان خامه ای قنادی

  • کره، آب، شکر و نمک را درون قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید و به هم بزنید تا ذوب شود. زمانی که ترکیب شکر و کره شروع به جوشیدن نمود و قل های ریز زد شعله را کم نموده و بلافاصله آرد از قبل الک شده را به یک باره اضافه نموده و مواد را حدود دو دقیقه با حرارت کم به وسیله لیسک باز و بسته نمایید یا اصطلاحا خمیر را داغ بزنید تا آب اضافی خمیر تبخیر شده و در ظرف جمع گردد. پس از آن خمیر را از روی حرارت برداشته و به ظرف دیگری انتقال دهید و آن را در ظرف پهن نمایید تا از حرارت افتاده و خنک گردد.
  • در مرحله ی بعدی تخم مرغ ها را در ظرفی بشکنید. تخم مرغ ها را دانه به دانه به خمیر اضافه نمایید و به هم بزنید پس از اضافه نمودن تخم مرغ آخر وانیل و بیکینگ پودر را نیز به مواد اضافه نموده و حدود یک الی دو دقیقه مواد را با هم زن برقی به هم بزنید تا به خوبی با هم ترکیب شده و مایه یک دستی حاصل گردد.
  • فر را حدود یک ربع قبل بر روی دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود. درون سینی فر کاغذ روغنی بگذارید (برای سهولت در درآوردن نان ها بعد از سرد شدن می‌توانید روی کاغذ را چرب نمایید) و مواد نون خامه ای را در قیفی که در آن ماسوره قرار داده اید با فاصله از هم پایپ کنید و به مدت 30 الی 35 دقیقه در فر از قبل گرم شده قرار دهید تا کاملا طلایی و خوش رنگ شود.
  • بعد از درآوردن نان خامه ای از فر، زمان دهید تا خنک شود. در این فاصله می‌توانید به سراغ فرم دادن خامه قنادی بروید. خامه قنادی را شب قبل از فریزر خارج کنید و در یخچال قرار دهید تا به آرامی یخ آن آب شود و حالت نرم و خمیری بگیرد؛ سپس آن را درون ظرف مناسبی بریزید. بهتر است ظرف مورد استفاده فلزی استیل یا شیشه ای باشد. خامه را ابتدا با دور کند به هم بزنید تا یخ های باقی مانده در خامه ذوب شود و سپس با دور تند به هم بزنید تا زمانی که به پره های همزن و دیواره های آن پخش شود و رنگ آن از براق به مات تغییر پیدا کند.
  • بعد از فرم دادن خامه قنادی آن را در قیفی که ماسوره قرار داده اید بریزید. بگذارید تا نان ها کاملا سرد شود؛ سپس از سینی جدا نموده و قسمت زیرین نان خامه ای ها را سوراخ کرده و با خامه موجود در قیف کاملا پر نمایید. نون خامه ای های آماده شده را به مدت 2 تا 12 ساعت در یخچال قرار دهید تا بافت آن مرطوب شده و خامه جذب آن گردد.

نکات تهیه نون خامه ای خوشمزه

  1. پس از ریختن خمیر در قیف و ماسوره زدن آن، دست خود را خیس کرده و با انگشتان بر روی تیزی خمیری که در سینی ریخته اید فشار ملایمی دهید تا برجستگی آن از بین رفته و این قسمت از شیرینی هنگام پخت خمیر نسوزد.
  2. با اضافه نمودن وانیل و دور گیری کاسه در مراحل مخلوط نمودن تخم مرغ از بوی زهم تخم مرغ جلوگیری نمایید.
  3. برای جلوگیری از پف نکردن خمیر نون خامه ای می‌توانید دمای فر را برای مدت 5 دقیقه اول پخت روی 200 درجه سانتی گراد قرار دهید و بعد از آن به مدت حدود 20 دقیقه روی دمای 180 درجه قرار دهید تا به خوبی پخته شود.
  4. در تهیه شیرینی خامه ای و به ویژه در زمان پف کردن آن در فر را باز نگذارید این کار باعث خوابیدن پف خمیر می‌شود.
  5. هنگام خارج کردن نان خامه ای از فر باید کاملا طلایی و ترد بوده و به خوبی برشته شده باشد. در غیر این صورت ممکن است درون آن حالت خمیری داشته باشد.
  6. در صورت در دسترس نداشتن ماسوره کنگره دار می‌توانید بدون ماسوره یا با ماسوره ساده این کار را انجام دهید.

مجموعه رویسا با نیم قرن سابقه درخشان در حوزه صنعت غذایی کشور، تولید کننده انواع آرد ها، ادویه جات، پودر و مواد گرانولی است. شما می‌توانید انواع آردیجات و ادویه جات از جمله بیکینگ پودر، شکر، پودر قند و آرد قنادی با کیفیت را از رویسا تهیه نمایید. همچنین رویسا علاوه بر تولید دارای انواع مواد و ابزار اولیه مورد نیاز قنادی می‌باشد. شما می‌توانید وانیل، پودر خامه، کاغذ روغنی اعلا 8 متری، لیسک تمام سیلیکون کوچک، لیسک دسته کریستال، لیسک تمام سیلیکون متوسط، لیسک سیلیکونی دسته استیل، دیس تفلون مستطیل اعلا، قیف یکبار مصرف، ماسوره آچاری خارجی و ایرانی و … با کیفیت را از رویسا تهیه نمایید. رویسا گلچینی از بهترین‌ هاست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *