طرز تهیه شیرینی پنجره ای ترد و خوشمزه

شیرینی پنجره ای یکی از شیرینی های سنتی بوده که قدمت و محبوبیت بسیاری بین مردم دارد. این شیرینی به نام هایی همانند نان پنجره ای، خاتون پنجره یا مُنَقّا نیز شناخته می‌شود. شیرینی نان پنجره ای معمولا در جشن ها و مناسبت ها برای پذیرایی از مهمان ها تهیه می‌گردد. دستور تهیه این شیرینی بسیار آسان بوده و به راحتی و با کمترین امکانات می‌توانید این شیرینی خوش طعم که دارای بافت تردی است را در منزل تهیه نمایید. در ادامه ی مطلب با آموزش یکی از ساده ترین روش های تهیه این شیرینی با مجله رویسا همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نان پنجره ای

نشاسته ی گل1/3 پیمانه
آرد قنادی1/3 پیمانه
تخم مرغ3 عدد
گلاب1/3 پیمانه
وانیل1/2 قاشق چای خوری
پودر قندبه میزان لازم
زعفرانبه میزان لازم
شیرینی پنجره ای یا نان پنجره ای

طرز تهیه شیرینی نان پنجره ای

مرحله اول

ابتدا، نشاسته ی گل، گلاب و زعفران را با هم مخلوط کرده و به خوبی ترکیب نمایید تا ذرات نشاسته به خوبی در زعفران و گلاب حل شود.

مرحله دوم

در مرحله ی بعدی تخم مرغ ها را به ترکیب به نشاسته ی گل، گلاب و زعفران اضافه نمایید و به هم بزنید تا کاملا مخلوط و یکدست شوند و بعد وانیل را به مخلوط تخم مرغ ها بیافزایید و با هم ترکیب نمایید. سپس آرد را به بقیه مواد اضافه نمایید و به هم بزنید تا مایه یک دستی حاصل شود.

مرحله سوم

روی ظرف را بپوشانید و به مدت نیم ساعت در محیط آشپزخانه به آن استراحت دهید. بعد از آن در قابلمه ای گود روغن سرخ کردنی بریزید؛ در حدی که شیرینی در آن غوطه ور شود سپس حرارت گاز را افزایش دهید تا روغن کاملا داغ گردد.

مرحله چهارم

بعد از داغ شدن روغن، قالب نان پنجره ای را درون روغن قرار دهید تا داغ شده و آن را تکان دهید تا روغن اضافی از آن خارج گردد و بعد قالب را درون مواد شیرینی بزنید و در روغن قرار دهید تا سرخ شود. برای جدا کردن قالب می‌توانید آن را با تکان دادن یا به کمک چنگالی از شیرینی جدا نمایید.

مرحله پنجم

بعد از هر باری که شیرینی پنجره ای از قالب جدا شد، قالب را مجددا در روغن قرار دهید تا داغی آن از بین نرود و زمانی که دوباره مایه شیرینی را به آن آغشته نمودید و در روغن قرار دادید، به راحتی از قالب جدا گردد.

آخرین مرحله

بعد از سرخ شدن شیرینی ها آن را روی دستمال آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود و بعد از سرد شدن می‌توانید روی آن پودر قند الک نمایید.

نکات مهم در پخت نان پنجره ای

  • دقت شود هنگام فرو بردن مواد در قالب باید به این نکته توجه کنید که نباید قالب را به طور کامل در مایه شیرینی فرو ببرید تا روی قالب و میله ها به مواد شیرینی آغشته نشود، در غیر این صورت مواد از قالب جدا نمی‌­شود.
  • برای سرخ کردن نان پنجره ای بهتر است از قابلمه های کوچک استفاده کنید تا نان پنجره ای ها در روغن داغ غوطه ور شود.
  • در صورتی که مواد اولیه شما زیاد باشد و باعث سوخته شدن روغن در اثر حرارت زیاد شود حتما در حین پخت روغن را تعویض نمایید.
  • برای سرخ کردن نان های پنجره باید قالب نان پنجره ای را پس از هر بار استفاده در روغن داغ قرار دهید تا قسمت فلزی آن داغ شود و سپس قالب را در مایه نان پنجره ای بغلتانید.
  • عموما برای تزیین و مزه دار شدن نان های پنجره ای از پودر قند استفاده می‌شود که برای این کار باید شیرینی های ما خنک شود و سپس روی آن ها پودر قند الک نمایید.
  • در صورتی که مایلید نان پنجره ای های رنگی داشته باشد می‌توانید رنگ خوراکی مایع به آن اضافه نمایید.

مجموعه رویسا با نیم قرن سابقه درخشان در حوزه صنعت غذایی کشور، تولید کننده انواع آرد ها، ادویه جات، پودر و مواد گرانولی است. شما می‌توانید انواع آردیجات و ادویه جات از جمله پودر نشاسته گندم، نشاسته گندم گل یا گرانولی، پودر قند، آرد قنادی با کیفیت را از رویسا تهیه نمایید. همچنین رویسا علاوه بر تولید دارای انواع مواد و ابزار اولیه مورد نیاز قنادی می‌باشد. شما می‌توانید قالب خاتون لبه بلند 4 تایی، همزن دسته استیل 25 سانت، همزن خانگی استیل دسته پلاستیکی، پودر وانیل و … با کیفیت را از رویسا تهیه نمایید. رویسا گلچینی از بهترین‌ هاست. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *