آش گوشت بابلی با برنج و نخود

آش گوشت بابلی یکی از آش های فوق العاده خوشمزه و از جمله آش های مخصوص شهرستان بابل است. روش تهیه و پخت این نوع از آش گوشت با آش گوشت های شناخته شده در شهرهای دیگر متفاوت است؛ به همین جهت به این نام شناخته شده و با همین نام معروف شده است. ترکیبات اصلی تهیه این آش شامل برنج نیم دانه یا لاشه برنج، پیاز داغ خلالی، کره، دارچین، گوشت، نخود یا ترکیب نخود با گندم است.

این آش از آش های پرطرفدار برای صبحانه و میان وعده بوده و علاوه بر آن به عنوان یکی از غذا های ثابت در مهمانی و سفره های افطار در شهرستان بابل محسوب می‌شود. از رموز تهیه برای خوشمزگی هر چه بیشتر آش گوشت مجلسی و اصیل، وجود مقدار فراوانی پیاز کاراملی در آن است. در ادامه مطلب تمام فوت و فن ها و نکات مهم برای تهیه یک آش گوشت بی‌نظیر و مقوی را به شما آموزش می‌دهیم؛ پس تا انتهای مطلب با مجله رویسا همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آش گوشت مجلسی

نیم دانه یا لاشه برنج200 گرم
نخود100 گرم
گوشت گوساله و گوسفندی300 گرم
پیازیک و نیم کیلو
کره6 قاشق غذا خوری
نمک، فلفل، زردچوبه، دارچینبه میزان لازم

طرز تهیه آش گوشت بابلی

  • مرحله ی اول

برای تهیه آش گوشت، نخود را از دو شب قبل بخیسانید و هر چند ساعت آب آن را تعویض نمایید. نیم دانه ها یا لاشه برنج را نیز از شب قبل بخیسانید.

  • مرحله ی دوم

در قابلمه ای مناسب ترکیب گوشت گوسفندی و گوساله را به همراه یک عدد پیاز، به میزان مورد نیاز آب که بعد از پخت باقی بماند زیرا اگر آبگوشت بیشتر باشد آش طعم بهتری خواهد گرفت؛ و همچنین فلفل و زردچوبه روی حرارت گاز قرار دهید تا گوشت بپزد.

  • مرحله ی سوم

پیاز را خلالی نموده و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب بیندازد و پس از تبخیر شدن آب نرم گردد. در این مرحله 5 الی 6 قاشق غذا خوری کره به پیاز ها اضافه نمایید تا زمانی که کاراملی شوند. بعد از کاراملی شدن پیاز ها به آن زردچوبه، دارچین و مقداری نمک اضافه نمایید و میزان حرارت را تا جایی که امکان دارد کم کنید تا پیاز ها به خوبی در کره پخته شده و کاراملی شود. بعد از آماده سازی پیاز ها می‌توانید به سراغ تهیه بقیه مراحل تهیه آش گوشت بروید.

آش گوشت بابلی
  • مرحله ی چهارم

نخود را به همراه آب (تا جایی که آب سطح نخود هارا بپوشاند) در قابلمه ای ریخته و روی حرارت قرار دهید تا نخود ها پخته شود. میزان آب در حدی که نخود ها بپزند کافی است و نیاز به افزودن آب اضافی نیست. پس از پخته شدن نخود آن را به همان صورتی که داغ است به همراه آب درون مخلوط کن یا میکسر ریخته تا به خوبی له شود. می‌توانید نخودهای پخته شده را با چرخ گوشت نیز پوره نمایید.

  • مرحله ی پنجم

در قابلمه دیگری برنج بریزید و به آن یک و نیم لیتر آب اضافه نمایید و روی حرارت قرار دهید تا نیم دانه های برنج کاملا باز و شکفته شود. زمان پخت را زیاد کنید و به هم بزنید تا برنج کاملا پخته و له شود.

  • مرحله ششم

در این مرحله نخود را که با غذاساز یا مخلوط کن پوره کرده اید به برنج اضافه نمایید. آب گوشت و پیاز های سرخ و کاراملی شده را به ترکیب نخود و برنج اضافه کنید. گوشت های پخته شده را نیز کاملا ریش ریش نمایید و به مواد دیگر آش اضافه کنید. در ادامه مواد را مدام به هم بزنید.

  • مرحله آخر

در این مرحله میزان ادویه جات شامل نمک و فلفل را به آش اضافه نمایید و زمان دهید تا کاملا جا بیفتد. پس از آماده سازی آن را با آب لیمو، آب نارنج یا چاشنی دلخواه میل نمایید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش رشته شمالی

5 نکته طلایی در تهیه آش گوشت

طرز تهیه آش گوشت بابلی
  1. در صورت کم بودن دارچین در مراحل پخت، دارچین را در مقدار کمی روغن داغ تفت دهید و کم کم به آش اضافه نمایید تا مقدار زیادی به یک باره وارد آش نشود و علاوه بر آن رنگ آش تیره نگردد.
  2. در صورت تمایل می‌توانید به جای پخت جداگانه نخود و گوشت، آنها را با هم بپزید و پس از پخته شدن با گوشت کوب یا غذا ساز پوره نمایید.
  3. یکی از نکات مهم در کشدار شدن آش گوشت و ته نگرفتن آن به هم زدن مداوم آن، به خصوص در مراحل آخر پخت آش است که باید به صورت رفت و برگشتی به هم زده شود تا بافت گوشت باز شده و ته نگیرد.
  4. برای تزیین آش گوشت می‌توانید مقداری از پیاز داغ کاراملی را نگه داشته و از آن برای تزیین روی آش گوشت استفاده نمایید.
  5. بهتر است برای تهیه آش گوشت از گردن گوسفند یا گوساله یا مغز ران گوساله استفاده کرد تا باعث کشدار شدن بیشتر آش گوشت گردد.
  6. هرچه مدت زمان تفت دادن پیاز ها در کره بیشتر باشد پیاز داغ ها کاراملی و مغز پخت تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ ناردونی مازندرانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *