خواص باورنکردنی هسته خرما (قهوه بدون کافئین) + طریقه مصرف

بسیاری از مردم با خواص هسته خرما آشنایی دارند اما اطلاعی در مورد فواید شگفت انگیز آرد هسته خرما که از مشتقات اصلی این محصول است ندارند. پودر هسته خرما از آسیاب و الک دانه های خرما به دست می‌آید و از ترکیبات مهم برای فرمولاسیون محصولات رژیمی و طعم دهی محصولات پرورش اندام است. احتمالا اگر شما هم به رژیم غذایی خود اهمیت می‌دهید و دنبال تهیه مواد غذایی سالم، تاثیرگذار و با کالری کم هستید برای یک بار هم که شده این محصول را امتحان کرده اید. مکمل هسته خرما از محصولات محبوبی است که افراد حساس به کافئین از آن استفاده می‌نمایند. در این مطلب در مورد روش های مصرف پودر هسته خرما و نحوه استفاده از این محصول چه به صورت قهوه بدون کافئین و چه به صورت دمنوش را با ساده ترین روش و با در دسترس ترین ابزار برای شما آورده ایم که پیشنهاد می‌کنم آن را مطالعه نمایید.

فهرست مطلب:

  • پودر هسته خرما چیست ؟
  • دانه های شبیه به قهوه اما فاقد کافئین
  • آرد هسته خرما، آرد بدون گلوتن
  • خواص هسته خرما
  • روش مصرف پودر هسته خرما
  • نحوه تهیه پودر هسته خرما
  • چگونه قهوه هسته خرما درست کنیم؟
  • مضرات هسته خرما

پودر هسته خرما چیست؟

هسته خرما قسمتی از خرماست که شاید خیلی از افراد از خواص آن بی اطلاع باشند. از نظر میانگین وزنی چیزی حدود 5 تا 13 درصد از وزن خرما را هسته آن تشکیل می‌دهد که این میزان با توجه به نوع خرما، محل کاشت و نوع داشت آن متغیر است.
دانه های خرما که 6 تا 15 درصد از حجم خرمای رسیده را تشکیل می‌دهد، در واقع محصول جانبی میوه ی خرما است که عمدتا در خاورمیانه و کشورهای عربی تولید می‌گردد. شاید باورش سخت باشد اما هسته ی خرما که قبلا دور ریخته میشد یا برای تهیه نان های سنتی از آن استفاده میشد؛ امروزه به عنوان یکی از محصولات شگفت انگیز در صنایع غذایی شناخته شده است.

دانه های شبیه به قهوه اما فاقد کافئین

هسته ی خرما طعمی شبیه به قهوه دارد با این تفاوت که همانند قهوه دارای کافئین نیست؛ اما با این حال مشابه قهوه انرژی زیادی را به بدن می‌رساند. همین مزیت ویژه پودر هسته خرما موجب شده است تا افرادی که به کافئین حساسیت دارند یا مصرف کافئین در این افراد موجب افزایش ضربان قلب می‌گردد بتوانند از هسته های ارزشمند خرما به عنوان بهترین جایگزین قهوه استفاده نمایند. بر خلاف این که قهوه دارای کافئین است، هسته خرما سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی از آن استفاده نمایید.

آرد هسته خرما، آرد بدون گلوتن

آرد هسته خرما فاقد گلوتن است و برای افرادی که به گلوتن درون غلات حساسیت دارند مناسب است. این افراد می‌توانند برای تهیه نان ها، غذاهای بدون گلوتن و انواع میان وعده های مقوی از آرد غنی دانه خرما استفاده نمایند.
مقدار کل فیبر موجود در آرد گندم بین 10 الی 12 درصد است؛ این در حالی است که آرد دانه خرما چند برابر بیشتر از آرد گندم فیبر دارد. پس بهتر است ورزشکاران در رژیم غذایی خود آرد هسته خرما را با آرد گندم جایگزین نمایند.

خواص هسته خرما

هسته خرما یک ابزار سودمند برای درمان اکثر بیماری ها مانند کیسه صفرا و سنگ کلیه است. دانه های خرما حاوی اسیدهای آمینه و فیبر است که برای درمان مشکلات گوارشی مفید می‌باشد. البته خواص هسته خرما تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود و در ادامه بیشتر با فواید شگفت انگیز هسته خرما آشنا می‌شویم.

1- خواص هسته خرما برای لاغری
اگر شما هم از جمله افرادی هستید که رژیم های غذایی متفاوتی را امتحان کرده اید؛ احتمالا از فواید و نقش مهمی که هسته خرما در کاهش وزن دارد آگاهی دارید. مصرف این محصول بخاطر ویتامین ها و املاح فراوانی که دارد، در لاغری و کاهش وزن موثر است و به دلیل فیبر بالا، شدت سوخت کالری در بدن را دو برابر می‌کند و همینطور در پاکسازی روده ها نیز موثر است.
هسته ی خرما از طریق کاهش اشتها و جلوگیری از ریزه خواری ها نیز در کاهش وزن موثر است. شما می‌توانید این محصول را به صورت قهوه یا دمنوش به عنوان نوشیدنی کم کالری استفاده نمایید یا از پودر هسته ی خرما در تهیه و پخت نان و شیرینی های رژیمی و کم کالری استفاده نمایید.

2- خواص هسته خرما برای دیابت
جالب است بدانید مصرف هسته خرما چه به صورت پودر و چه به صورت دمنوش نقش موثری در کنترل و درمان دیابت دارد. دم کرده مکمل هسته خرما خاصیت تولید انسولین دارد و مصرف روزانه آن به کاهش قندخون در افراد مبتلا به دیابت کمک می‌نماید. پس اگر قندخون بالایی دارید می‌توانید روزانه به مدت یک هفته، سه فنجان قهوه هسته خرما مصرف نمایید.

3- خواص هسته خرما در افزایش ایمنی بدن
هسته خرما دارای خواص بیشماری است؛ از خواص پودر هسته خرما و کاربرد آن در صنایع غذایی و دارویی گرفته تا خواص ضد التهابی که روغن هسته خرما دارد را نمیتوان نادیده گرفت. پروتئین های هیدرولیز شده دانه خرما در کنترل و پیشگیری از سرطان و جهش DNA موثر است و به علت ترکیبات مفیدی و مواد معدنی متعددی که دارد سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و بر تقویت اعصاب موثر است.

4- فیبرهای غذایی هسته خرما
هسته خرما دارای فیبرهای مفید برای گوارش است؛ به طوری که هر 100 گرم هسته خرما دارای 57 درصد کربوهیدرات می‌باشد. فیبر بالای هسته خرما به کاهش لیپو پروتئین های خون کمک می‌کند که تاثیر مستقیمی در تنظیم قند خون و کاهش فشار خون دارد.

5- خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی هسته خرما
پودر هسته خرما بر خلاف ظاهر کوچکی که دارد؛ دارای ترکیبات فنلی، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی نسبتا بالایی است که برای بهبود سلامت افراد مفید می‌باشد. هسته خرما دارای رادیکال های آزاد بوده و منبع خوبی از آنتی اکسیدان های قوی است که برای مصارف دارویی و تجاری به کار می‌رود.

برای خرید این محصول با بالاترین کیفیت از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

روش مصرف پودر هسته خرما

پودر هسته خرما را می‌توانید به عنوان قهوه دم کرده و یا دمنوش قهوه میل نمایید. برای استفاده از هسته خرما به عنوان دمنوش می‌توانید آب گرم را به پودر هسته خرما بیافزایید و از این نوشیدنی پرخاصیت برای سلامتی بهره مند شوید. از آرد هسته خرما برای غنی سازی در صنایع غذایی و تولید انواع بیسکویت، کوکی، کیک و نان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید هسته خرما یک طعم دهنده طبیعی است و بدنسازان می‌توانند پودر هسته خرما را به مکمل های بدنسازی خود اضافه کنند و یا به عنوان طعم دهنده در شیک و اسموتی ها از آن استفاده نمایند. از طرف دیگر برای کاهش اشتها نیز می‌توانید 20 الی 30 دقیقه قبل از میل غذا از ترکیب ماست و پودر هسته خرما استفاده نمایید.

نحوه تهیه پودر هسته خرما (یا چگونه هسته خرما را پودر کنیم؟)

برای تهیه پودر هسته خرما ابتدا آنها را به مدت دو هفته در آب می‌خیسانند و سپس آن را خشک می‌کنند. بعد آن را بر روی حرارت ملایم قرار داده و تفت می دهند تا کاملا ترد شده و برای آسیاب مناسب شود و در مرحله بعدی آن را آسیاب کرده و به پودر تبدیل می‌کنند.

چگونه قهوه هسته خرما درست کنیم؟

شاید این اتفاق برای شما هم پیش آمده باشد که به انرژی مضاعفی در طول روز احتیاج دارید و پس از مصرف چند فنجان نوشیدنی کافئین دار در روز با عوارض و مشکلاتی همچون سردرد و سرگیجه مواجه می‌شوید.
در این مواقع جای نگرانی نیست و می‌توانید از قهوه هسته خرما به عنوان مناسب ترین جایگزین قهوه کافئین دار استفاده نمایید. طعم پودر هسته خرما به قهوه شباهت دارد با این تفاوت که هیچ کافئینی ندارد.

کتابچه الکترونیکی رویسا از به روزترین تحقیقات و مقالات علمی معتبر تهیه شده است. ما در این کتاب قصد داریم محتوای جامعی از محصولات پرورش اندام، مکمل‌ها و تغذیه سالم، در اختیار مخاطبان ویژه و مشتاقی که به دنبال روش‌های علمی و محصولات باکیفیت هستند، قرار دهیم.
دانلود رایگان

در ادامه بیشتر با روش های مصرف پودر هست خرما به عنوان دمنوش و نحوه تهیه قهوه هسته خرما با قهوه جوش و موکاپات آشنا می‌شویم:

روش های استفاده از هسته ی خرما به عنوان نوشیدنی

دم کردن هسته ی خرما با قهوه جوش

برای دم کردن یک فنجان پودر هسته ی خرما به عنوان قهوه باید دو قاشق چای خوری از پودر هسته ی خرما را با یک و یک سوم فنجان آب جوش درون قهوه جوش بریزید و به مدت حدود 10 الی 20 دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید. بعد از این که قهوه ی هسته ی خرما به جوش آمد اندکی صبر کنید تا کمی ته نشین شود و سپس آن را سرو نمایید.

البته شما با استفاده از موکاپات نیز می‌توانید قهوه هسته خرما را دم نمایید که مراحل تهیه آن به شرح ذیل است:

دم کردن قهوه ی هسته خرما با موکاپات

برای دم کردن قهوه هسته خرما با استفاده از موکاپات کافی است تا زیر سوپاپ را با آب جوش پر نمایید و حدود دو قاشق غذاخوری پودر هسته ی خرما را درون فیلتر موکاپات بریزید و سپس آن را روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار دهید تا قهوه ی شما حاضر شود.

نحوه ی تهیه ی دمنوش هسته خرما در قوری

تهیه دمنوش هسته ی خرما یکی از روش های کاربردی و آسان برای بهره مند شدن از فواید هسته ی خرما می‌باشد. برای تهیه دمنوش هسته ی خرما شما به هیچ تجهیزات خاصی احتیاج ندارید. درست کردن این دمنوش نیز همانند سایر دمنوش هاست.
برای درست کردن آن کافی است پودر هسته ی خرما و آب جوش را درون قوری بریزید و به مدت حدود 10 دقیقه زمان بدهید تا دم بکشد و بعد از این که پودر هسته ی خرما ته نشین شد، عصاره ی آن را درون فنجان مورد نظر بریزید و میل نمایید تا از خواص فوق العاده ی آن بهره مند شوید. البته شما در تهیه این دمنوش می‌توانید از پودر زنجبیل و پودر دارچین نیز استفاده نمایید.

مضرات هسته خرما

مصرف هسته خرما در حد متعادل هیچگونه عوارضی به همراه ندارد؛ اما زیاده روی در مصرف مکمل هسته خرما در افرادی که لوزالمعده حساسی دارد یا افراد گرم مزاج مناسب نیست؛ هسته خرما طبع گرمی دارد و زیاده روی در مصرف آن در افراد گرم مزاج موجب ایجاد حساسیت و بروز جوش می‌گردد. همینطور مصرف هسته خرما و سایر مشتقات هسته خرما ممکن است موجب بروز حساسیت هایی در بعضی از افراد گردد و این افراد علائمی همچون قرمزی و خارش پوست را مشاهده نمایند. پودر هسته خرما برای زنان باردار نیز مناسب نیست و ممکن است موجب انقباضات رحمی و یا سقط جنین گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *