آموزش شیرینی ساق عروس شمالی

آموزش مرحله به مرحله شیرینی ساق عروس مازندرانی

با نزدیک شدن به عید نوروز همه ی افراد در جست و جو برای آماده شدن و ورود به سال جدید هستند. از سنت های قدیمی که همه ساله توسط برخی از بانوان در شهرهای مختلف انجام می‌گیرد؛ تهیه شیرینی های سنتی مخصوص آن شهرستان است که از جمله این شیرینی ها که در شهرهای استان مازندران پخته می‌شود، شیرینی ساق عروس بوده که تداعی کننده حال و هوای خوش عید نوروز است.

به همین خاطر ما نیز تصمیم گرفتیم در این آموزش از رویسا شما را با تهیه این شیرینی ساق عروس ترد و خوش طعم و همینطور مقوی که در قسمت میانی آن نیز از مغزیجات استفاده شده است را با ساده ترین روش به شما آموزش دهیم.

شیرینی ساق عروس خانگی و مجلسی

مواد لازم برای تهیه شیرینی سنتی ساق عروس

• کره حیوانی 50 گرم
• روغن جامد 50 گرم
• آرد سفید 200 گرم
• پودر قند 40 گرم
• پودر هل ½ قاشق چای خوری
• گلاب 2 قاشق غذا خوری
• پودر قند، پودر گل محمدی به میزان لازم برای تزئین

مواد لازم برای تهیه شیرینی ساق عروس خانگی

طرز تهیه شیرینی ساق عروس بازاری

  1. مرحله اول
    اول از همه آرد گندم را چند بار از الک ردکنید و کنار بگذارید. روغن جامد و کره هم دمای محیط را به همراه پودر قند الک شده به مدت 2 تا 3 دقیقه با همزن برقی به هم بزنید تا کاملا پوک و سفید رنگ شود.
  2. مرحله دوم
    یک قاشق غذا خوری گلاب را به همراه پودر هل به مواد اضافه نمایید و در حد مخلوط شدن به هم بزنید تا مواد یکدست شود. در مرحله ی بعدی نصف آرد را اضافه نمایید و باقی آرد را در چند مرحله به مواد اضافه نمایید تا جایی که خمیر حالت چسبندگی نداشته باشد. ممکن است یک الی دو قاشق غذا خوری آرد بیشتر یا کم تری لازم شود.
  3. مرحله سوم
    خمیر شیرینی را مقداری با نوک انگشتان ورز دهید. تا جایی خمیر را ورز دهید که وقتی خمیر را شکل می‌دهید ترک نخورد و به راحتی فرم بگیرد. سپس خمیر را در کیسه فریزر قرار داده و به مدت یک الی دو ساعت خمیر را در یخچال استراحت دهید.
  4. مرحله چهارم
    بعد از گذشت این زمان خمیر را از یخچال خارج نمایید و مقداری با دست ورز دهید. بعد از ورز دادن خمیر دست خود را مقداری چرب نمایید و توپک های 10 گرمی از خمیر برداشته، با دست سطح آن را صاف نمایید.
  5. مرحله پنجم
    بعد از پهن کردن خمیر در قسمت میانی آن تکه های گردو را قرار دهید و با کمک انگشت اشاره و شصت خمیر را دور مغز گردو بپیچید و به خوبی درزهای خمیر را بپوشانید تا بعد از پخت بد شکل نشود.
  6. مرحله ششم
    در سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید و شیرینی ها را درون سینی فر بچینید. سپس آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 170 درجه سانتی گراد قرار دهید تا شیرینی ها بپزد و زیر شیرینی ها مقداری طلایی شود.
  7. مرحله هفتم
    اجازه دهید که شیرینی ها کاملا خنک شود، سپس آن را در پودر قند بغلطانید و روی آن را با پودر پسته یا پودر گل محمدی تزئین و نوش جان نمایید.
موارد لازم برای تهیه شیرینی ساق عروس

ترفندهای مهم در تهیه شیرینی ساق عروس

• استراحت خمیر در یخچال تاثیر مستقیمی در بافت و طعم نهایی شیرینی دارد و بهترین بازه برای استراحت خمیر شیرینی ساق عروس یک الی دو ساعت می‌باشد.
• حتما بعد از کامل خنک شدن شیرینی ها آن را درون پودر قند بغلطانید و سپس روی آن را تزئین نمایید.
• زمان پخت شیرینی با توجه به دمای هر فری متفاوت است پس بهتر است پس از 15 دقیقه قرارگیری شیرینی ها در فر آن را چک نمایید.
• اگر در حین ورز دادن شیرینی ساق عروس به خوبی جمع نشد می‌توانید مقداری گلاب یا روغن مایع به آن اضافه نمایید.
• این مقدار خمیر به طور تقریبی 25 الی 30 عدد شیرینی به شما می‌دهد که در صورت کم بودن می‌توانید این مقدار را دو برابر نمایید.
• شیرینی ساق عروس را می‌توانید در ظرف درب دار به مدت یک الی دو هفته در یخچال یا به مدت طولانی تر در فریزر نگهداری نمایید.

غنچه گل محمدی مرغوب

برند رویسا از تولید و تامین کنندگان برتر آردیجات و ادویه جات است؛ مشتریان عزیز می‌توانند برای مشاهده و بررسی انواع محصولات اعم از آرد گندم، پودر قند، غنچه گل محمدی و پودر هل به فروشگاه اینترنتی رویسا مراجعه نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *