مجله رویسا

آرد جو و کاربرد آن

آرد جو

جو به عنوان یکی از بهترین و غنی ترین غلات به شمار می رود و برای تهیه نان و استفاده در برخی غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین جو به عنوان یکی از قدیمی ترین دانه های کشت شده به دست بشر به شمار می رود که تا به امروز هم به عنوان یکی از پرکاربردترین و پرکشت ترین غلات به محسوب می شود.

آرد بدست آمده از دانه جو تمامی خصوصیات جو را دارا بوده که این خواص امتیازات زیادی را برای این ماده دربر می گیرد.

مصرف آرد جو به همراه سایر غلات هم خانواده به دلیل فواید بسیار زیاد این روزها رو به افزایش است و در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ به منظور استفاده از محصولات سالم می باشد.

غلات کامل همانند جو دارای منابع تاثیر گذار و مهمی از جمله ویتامین ها و مواد معدنی می باشند که بررسی های بعمل آمده توسط دانشمندان و متخصصین علوم تغذیه نشان میدهد که دانه های غلات باعث کاهش خطر برخی بیماری ها از جمله دیابت، سرطان، چاقی و … می باشند.

جو و آرد جو دارای ویتامین های گروه B می باشند که مهم ترین این ویتامین ها مس، کروم، فسفر و … را شامل می شود. همچنین جو در مقایسه با دیگر غلات دارای کالری و چربی کمتر اما مواد معدنی بیشتری است.

خواص جو:

آرد جو دارای منابع غنی از فیبر می باشد. فیبر به عنوان یکی از معیارهای مهم این محصول به شمار می رود که این مهم به دلیل خواص جالب مورد توجه متخصصین قرار گرفته است.

ارد جو به نحوه عملکرد سیستم گوارش کمک می کند:

فیبر موجود در آرد جو به بهبود عمکرد روده کمک کرده و حرکات آن را تنظیم می کند و علاوه بر آن به بالانس بودن باکتری های دستگاه گوارش هم کمک می کند. البته این را هم در نظر داشته باشید که مصرف فیبر میبایست به همراه مصرف مایعات باشد زیرا عدم مصرف مایعات امکان بروز یبوست را افزایش می دهد.

جو به کاهش وزن کمک شایانی می کند:

جو و محصولات تهیه شده از آن میتواند چند برابر آب در خود ذخیره کند که این امر باعث میشود که فرد احساس سیری کند.

تحقیقات نشان داده افرادی که در رژیم غذایی خود از جو یا آرد جو استفاده نموده اند، اشتهای آنها به مقدار قابل توجهی کاهش یافته که باعث کاهش قایل توجه میزان گرسنگی شده است.

جو  به کنترل قند خون کمک می کنند:

مواد موجود در جو سطح قند موجود در خون را کنترل می کند و برای افرادی که دارای دیابت هستند میتواند انتخاب هوشمندانه ای برای یک رژیم غذایی مناسب باشد تا به کاهش سرعت آزاد سازی قند خون کمک کند.

جو و آرد جو به کاهش کلسترول  کمک می کنند:

مصرف آرد جو که دارای فیبر غنی میباشد میتواند به کاهش بیماری قلبی کمک کند. در یک مطالعه صورت گرفته توسط متخصصان، چند فرد دارای کلسترول بالا تحت آزمایش با رژیم غذایی جو قرار گرفتند که تقریبا یک سوم از کل کالری بدنشان از جو تامین میشد که این آزمایش نشان داد کلسترول موجود در بدنشان در حد خوب درآمده و این رژیم غذایی می تواند به عنوان عامل پیشگیری کننده خطرات قلبی عروقی هم باشد.

جو از بیماری های قلبی جلوگیری می کند:

از بهترین مزایای جو این است که به عنوان یک غلات کامل ارتباط مستقیمی با سلامت قلب دارد که با وجود مواد مغذی زیاد یکی از عاملان جلوگیری از عوامل خطرساز برای قلب به حساب می آید. مواد معدنی موجود در جو به کنترل متابولیسم بدن کمک می کند و این امر مانع از لخته شدن خون می شود و باعث بهبود در جریان خون می شود.

سایر ویژگی های آرد جو:

جو حاوی ویتامین های غنی و مواد معدنی حیاتی بسیاری می باشد که به بهبود عملکرد بدن کمک می کند. همچنین جو به واسطه وجود عناصری چون آهن، کلسیم، منیزیم و فسفر باعث تقویت استخوان ها هم میشود. علاوه بر این جو برای محافظت از بدن به منظور جلوگیری از سرطان از جمله سرطان سینه، روزه بزرگ و … تاثیر بسیار خوبی دارد.

کیفیت محصولات تولید شده با آرد جو:

محصولات تولید شده با آرد جو به مراتب دارای تاریخ مصرف و ماندگاری بیشتری نسبت به دیگر هم خانواده های خود می باشد.

تهیه پنکیک با آرد جو:

پنکیک های تولید شده با آرد جو دارای عطر و طعمی ویژه در پنکیک می شود و اکثرا با این نوع پنکیک ها رابطه خوبی دارند.

تهیه نان دارچینی با آرد جو:

طعم و مزه شیرین آرد جو با عث افزایش فعالیت و تاثیر خمیرمایه در قرص نان شده و این امر باعث نرم شدن قرص نان خواهد شد. این را هم بدانید که با اضافه کردن بیشتر مقدار آرد جو، قرص نان سفت تر خواهد شد که میتوان با اضافه کردن مقداری آب آن را بر طرف نمود.

همچنین از آرد جو در تهیه و پخت نان موزی و کلوچه های مختلف هم استفاده می شود.

 

خرید آنلاین جو

فروش آرد جو

خرید آرد جو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.